Topic outline

  • Organisation

    Cet enseignement est composé d’une partie théorique et d’une partie technique (projet de développement d’une application WEB). Une grande partie de cet enseignement concerne la conception d’une application dirigée par un processus et la modélisation BPMN.  Pour mettre en pratique les concepts de gestion de processus métier (BPM), nous utilisons la plateforme Bonita pour l’automatisation des processus. Cette plateforme offre un environnement intégré de conception, exécution et de test pour des processus dirigés par les modèles BPMN. 

    On va utiliser les plateformes suivants: 

    • Slack : un espace de travail Slack  --> #s2-isi3-processus . Ici, vous allez recevoir les instructions pour le cours et les exercices, échanger avec moi et communiquer entre vous, poser les questions etc. 
    • Zoom : plateforme pour vidéoconférences. Un lien sur le conference sera publié sur  #s2-isi3-processus avant chaque séance.
    • EPI : pour partager les documents de cours (ce page)
    • Draw.io : pour faire les modèles de processus en BPMN


  • Objectifs et Méthodologie

    Objectifs pédagogiques :

    • Comprendre la démarche de gestion de processus métier (BPM)
    • Comprendre l’architecture des systèmes pour la gestion de processus (BPMS)
    • Comprendre les principes de conception de processus métier centrés sur des activités.
    • Pouvoir conceptualiser et modéliser des processus métiers avec le langage de modélisation BPMN
    • Concevoir et réaliser une application web dirigée par les processus.

    Sujets:
    • Business Process et BPM
    • Modelisation avec BPMN
    • Architecture d'une application dirigée par les processus
    • Frameworks de developement: Bonitasoft

     

  • Seances 1-2

    OVERVIEW :

    1. Introduction to Business Process Management:
      • What is Business Process?
      • Collaborative process 
      • Process elements
    2. Introduction to Business Process Model and Notation (BPMN) for process modeling
      • Modeling with BPMN
      • Exercises
    Documents:

    • Watch the Videos on BPMN :   
    • Lecture notes:

  • Seances 3-4

    THE OBJECTIVES :

    1. History of Business Process: Process Thinking
    2. Evolution of software systems: towards BPM
    3. Case study: McDonalds
    INSTRUCTIONS FOR THE NEXT CLASS:

    • Cash register process model
    • Kiosk process model
    • Delivery app process model
    • Mobile app process model

  • Seances 5-6

    THE OBJECTIVES :

    1. McDonalds case study: 
      1. Analysis of the case
      2. Modelling cassier register process
    2. Business Process Life cycle
    3. Exercise: Performance metrics
    4. Exercise: Process Issues
    CAse study: Improving order process at McDonalds

    Revision questions

    1.     What was the reason for McDonald’s to transform the order process? Which KPI can justify this process re-design? (Think of time, cost, quality metrics examples)

    2.     What are the strategic goals of McDonalds related to this digital innovation? (from the case text)

    3.     From the customer perspective, how the digital transformation has changed the process? What is the new customer experience (compared to experience through the traditional - “old” – process)?

    4.     From the McDonald’s employee perspective, how the digital transformation has changed the process? What are new organization / activities / roles?

    5.     What data can be collected from the new processes? How can it be used to improve McDonald’s business?

    6.     What process performance metrics can you propose for 

    a) self-order kiosk process b) mobile app process c) uber eats process

    7.     What are the technical challenges related to this transformation?

    8.     What are the risks related to this transformation?

    9.     What are the strategic opportunities related to self-order kiosk process ?

    10.  What are the strategic opportunities related to mobile app process ?

    11.  What are the strategic opportunities related to uber eats process ?


  • seances 7-8

    THE OBJECTIVES :

    1. Workflow vs. Business process - WfMS vs BPMS
    2. Architecture of BPMS
    3. BPMS environment: Bonitasoft
    4. Elements of BPMS, process design and execution
    5. Discussion: McDonalds case study and 3 new business process
    Setting up bonitasoft:

    TUTORIAL:

    MIni-Project:
    Development of Master thesis management system --> PDF

  • seances 9-10

    The Objectives:

    Analysis of Claim Management solution in Bonitasoft:

    1. Architecture of Bonitasoft vs. BPMS architecture

    2. Design environment vs. Execution environment

    3. Business Data Management 

    Practice: 

    Work on Mini-project